| ÉTRENDEK | RECEPTEK | DIÉTÁS RECEPTEK | SZOLGÁLTATÁSOK | REFERENCIÁK | CIKKEK | TÁPANYAG TÁBLÁZAT |
» ÉTRENDEK » Emésztőszervi megbetegedések < VISSZA AZ ÉTRENDEKHEZ


Epekő-betegség étrendje

  

 

 Az epét a máj termeli. Az epehólyag lúdtojás nagyságú, vékony falú tömlõ, amely a máj alsó felszínén, a jobb bordaív alatt helyezkedik el.


A májsejtek naponta 0,5-1 liter, hígan folyó epefolyadékot termelnek. Az emésztési szünetekben az epe az epehólyagban tárolódik.

 

 

Az epehólyagot összehúzódásra elsõsorban a táplálékok késztetik:

 - Leghatásosabban a táplálék zsírja (különösen a tojás sárgája, a tejszín és az olaj)

 - A fehérjék összetevõi (aminosavak) is kismértékû összehúzódást váltanak ki

 - A szénhidrátok az epehólyag összehúzódása szempontjából hatástalanok.  

   Az epehólyag összehúzódása, az epe kiürülése egy természetes folyamat, normál körülmények között nem jár fájdalommal, e kóros körülmények között görcsösen húzódik össze, ami fájdalommal jár, és kiváltásában elsõsorban az epekövek szerepelnek. A hólyagban vagy az epeutakban keletkezett kõ okozta panaszokat és változásokat nevezzük epekõ- betegségnek.
Nõkben gyakrabban fordul elõ, mint férfiakban. Gyermekkorban ritkább, 30 év felett szaporodik, 50-60 éves korban a leggyakoribb.
Gyakran társul elhízáshoz, cukorbetegséghez, magas vérnyomáshoz, köszvényhez.


Az epekövek úgy keletkeznek, hogy az epe oldott alkotórészei kicsapódnak. A koleszterin kicsapódásának kedvez az epehólyag összehúzódásának tartós szünetelése, tehát az étkezések kihagyása, amikor hosszú idõ telik el két étkezés között.
Túl szigorú fogyókúrák során ezért alakul ki gyakran epekövesség.

Az epekõbetegségben megkülönböztetünk: 

  1. nyugalmi szakaszokat
  2. görccsel járó szakaszokat

Tünetei nyugalmi szakaszban:

  • Jobb bordaív alatti tompa fájdalom
  • Idõnként hányinger, emésztési zavarok

 

Görcsös roham esetén: 

  • A fájdalom erõssé válik, a jobb lapocka alá sugárzik
  • Hányással, verejtékezéssel jár

Az étrendi kezelés célja:

  • Az epekövek epevezetékbe kerülésének megakadályozása
  • Az epehólyag görcsös összehúzódásának megelõzése
  • A heveny gyulladások elkerülése

Diéta:  

 - Legfontosabb szempont az étrend zsírtartalmának csökkentése. Ez megoldható megfelelõ nyersanyag-válogatással és zsírszegény ételkészítési eljárások (fõzés, grill, mikró, agyagedény, teflon stb.) alkalmazása.

 - Ha Ön elhízott, oda kell figyelni a mértékletes táplálkozásra. De semmiképpen sem kezdjen szigorú fogyókúrába, ugyanis az étkezések kihagyása elõsegíti az epegörcsök kialakulását. Fogyasszon inkább napi 5-6 alkalommal csekélyebb mennyiségû, zsírszegény ételt, így az epe összehúzódása folyamatossá válik, amely elejét veszi az epepangás kialakulásának.

 - Mivel a fehérjék is képesek az epe összehúzásának kiváltására, ezért némiképpen a fehérjefogyasztást (hús, tejtermékek) is korlátozni kell.

 - Az epebeteg számára is szükséges a megfelelõ rostbevitel, melyet rendszeres zöldség- és gyümölcsfogyasztással, valamint magasabb rosttartalmú gabonafélékbõl készült termékek étrendbe iktatásával érhet el.

A nyersanyagokat, élelmiszereket a fogyaszthatóság szempontjából 3 nagy csoportba sorolhatjuk:

 

1. csoport:
Azok az élelmiszerek, amelyek általában senkinek sem okoznak panaszt:

 

 

 - Nem friss kenyér, zsemle, kifli, háztartási keksz, rizs, búzadara  
 - Burgonya, sárgarépa, tök, alma
 - Sovány húsok: csirke, pulyka, hal, borjú
 - Gépsonka és egyéb zsírszegény sonkafélék: Kapos, Bajor, Pulykajava stb.
 - Kefir, joghurt, túró, sovány sajtok

 

 

 

 

2. csoport:

Kerülendõ nyersanyagok és ételkészítési eljárások, amelyek a betegek többségénél panaszt okoznak:

 - Friss kelt tészta
 - Szárazhüvelyesek
 -Olajos magvak
 - Zsíros, tejfölös mártások (majonéz, tartár)
 -Tejszín, túlérett sajtok
 - Füstölt húsok és húskészítmények
 - Zsíros húsok, tepertõ, szalonna, rántotta
 - Bõ zsiradékban való sütés

 

 

 

3. csoport:

Egyénileg tolerált nyersanyagok, élelmiszerek:  


 - Zöldségek, gyümölcsök
 - Tej, tejeskávé, tojás, vaj, margarin
 - Aromás fûszerek

Az egyéni tûrõképesség megfigyeléséhez segítséget nyújthat az étkezési napló vezetése, amelyben feljegyzi az elfogyasztott ételek nevét, mennyiségét, és a jellemzõ tünetek idõpontját.

 


Néhány szó az élvezeti szerekrõl:


  • Az erõs kávét, a sötétre fõzött teát nem javaslom. Van akiknek a koffeinmentes kávé is panaszt okoz * Szénsavas ásványvizek üdítõitalok egyéni kipróbálás alapján fogyaszthatók
  • Az erõsen aromás gyümölcslevek is panaszt okozhatnak (ananász, mandarin)
  • Túl magas cukortartalmú ételeket, élelmiszereket ne, vagy csak kis mennyiségben fogyasszon! Szörpök helyett gyümölcslevek fogyasztását javasolnám.
  • A csokoládé cukortartalmán túl jelentõs zsírtartalma miatt sem ajánlott
  • Cukor, méz helyett (fõleg ha Ön elhízott) használjon mesterséges édesítõszereket!
  • A alkohol fogyasztása kerülendõ!
  • A túl hideg vagy túl meleg ételek és italok is panaszt okozhatnak

 

 


Fatal error: Call to undefined function session_is_registered() in /home/digieinf/public_html/egeszsegdietahu/login_rendszer.php on line 5